top of page

Pääsimme myös Belgiaan

Kello 6.37 aurinko nousi lämmittämään Dunkerquen kaupunkia Ranskan rannikolla. Maaseudun rauhassa kukko otti ensisäteet vastaan kiekaisemalla kuuluvasti uuden päivän kunniaksi. Caramellella sen sijaan miehistö nukkui makoisasti aina kahdeksaan saakka, vaikka herätyskellokin oli asetettu soimaan jo puolituntia aiemmaksi.

Aamutoimien jälkeen K-P kiiruhti Pariisin junaan ja muu miehistö alkoi valmistelemaan vesille lähtöä. Ruokavarastoja täydennettiin paikallisilla leipomo- ja kasvimaatuotteilla ja köydet irrotettiin laiturista vähän puolen päivän jälkeen. Tänään suuntana olisi Belgian Zeebrugge reilun kolmenkymmenen merimailin päässä.

Alkumatkasta vuoksi oli muuttanut kanaalin suureksi veden vuoksi, jonka vuoksi vauhti ei ollut kummoinen. Matkaa taitettiin polttomoottorin turvin ja myöhemmin valloilleen pääsikin luode luoden veneellemme oivalliset etenemismahdollisuudet. Heikon tuulen vuoksi ei tänäkään päivänä päästy liikkumaan pelkkien purjeiden avulla, mutta iltapäiväksi nostettiin ylös isopurje avustamaan peltigenuaa ja tällöin hybridimallin veneemme pääsikin parhaimmillaan taas kuuden ja puolen solmun tuntinopeuksiin.

Kohtalaisen heikosta tuulesta huolimatta oli liikkeellä paljon purjeveneitä, joita seilasi merellä ristiin rastiin. Meilläkin oli suuri houkutus alkaa kryssimään yli Pohjanmeren, mutta tällä kertaa aikataulu ei sitä valitettavasti sallinut. Illaksi saavuimme Belgian kuninkaallisen pursiseuran vierasvenesatamaan Zeebruggeen. Suunnitelmana oli jatkaa matkaa jo samana iltana Iimuideniin Hollantiin, sillä tuota seitsemänkymmenen merimailin matkaa on haastava taittaa yhdessä päivässä purjeveneellä. Kuitenkin, haisteltuamme hetken ilmaa ja tarkkailtuamme lintujen, sinivalaiden ja merikilpikonnien liikkeitä (ja selailtuamme muutamia luotettavia sääennustelähteitä kannettavilla viestintä laitteillamme) havaitsimme, että jo tänä yönä tai viimeistään huomenna aamulla saattaa Belgian rannikoilla ukkostaa, joten päätimme jäädä yöpymään satamaan. Matkaa jatketaan huomenna iltapäivällä sään seljettyä, jolloin seuraava purjehdus jatkuu yön yli keskiviikko aamuun.

Featured Posts
Päivityksiä tulee pian
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Tunnisteita ei vielä ole.